maandag 13 februari 2012

MetIpadOpPad

We zijn inmiddels al een paar maanden met de Ipad bezig. Zo ook voor het vak wiskunde. Omdat de boeken (nog) niet digitaal zijn, worden de hoofdstukken in gedeelten gescand door de docent en voor de leerlingen beschikbaar gesteld in dropbox. De eerste scan was teleurstellend. Het verschil tussen + en – was nauwelijks zichtbaar. En dat is voor wiskunde wel een must. Nu zijn de scans veel beter leesbaar. Als docent merk je dat de leerlingen heel vaardig zijn in het gebruik van de Ipad. Zeker wat betreft het zoeken naar informatie.

Je merkt dat de school (nog) niet gewend is aan het gebruik van de Ipad. De Ipad heeft een draadloze internetverbinding nodig om alle middelen te gebruiken die nodig zijn. Als er een roosterwijziging voor deze klas is, wordt de klas wel eens geplaatst in een lokaal zonder ‘internet’. Als docent moet je hierop alert zijn en zonodig bijstellen. Maar ook de roostermaker(s) wennen ook hier aan en stellen dit vlug bij.

Wat brengt de nabije toekomst:

In de komende proefwerkweek (Pasen) zullen we proberen om de toets voor wiskunde digitaal te maken. De vragen zullen omgezet moeten worden in digitale vragen. Deze vragen worden voorlopig op de ELO (Electronisch LeerOmgeving) geplaatst. Wij zijn aan het inventariseren of dit ook met een app kan.

iBooks Author van Apple is uit. Dit zal waarschijnlijk een boost geven in het ontwikkelen/maken van digitaal materiaal. Een gescand schoolboek is ook maar een ‘dood’ boek. iBooks Author geeft de mogelijkheid om dit ‘dode’ materiaal levendiger te maken (zoals: verduidelijking met video en animatie).

T. de Koning.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten